De stærke bånd skabes her

Hør om hvem vi er

I Lønneberg arbejder vi ud fra det kristne livs- og menneskesyn. Dette kommer bl.a. til udtryk ved:

  • At vi ser det enkelte barn som unikt, skabt af Gud til at indgå i fællesskab med andre
  • At vi præsenterer børnene for de danske traditioner, kristne højtider og værdier
  • At vi takker for maden, inden vi spiser ved at synge en takkesang
  • At vi arbejder med indholdet i de forskellige højtider og går på besøg i kirker til jul
  • At vi også synger sange og hører fortællinger der handler om Gud

Dannelse er en livslang proces, som ruster barnet til at kunne handle og orientere sig i verden. Vi ønsker at børnene skal høres og tages alvorligt, som et led i den proces, og derfor vil de have indflydelse på dagens aktiviteter uanset deres baggrund, køn, alder og kultur.

“Det at være barn har værdi i sig selv”

Vores pædagogiske læringsmiljø vil tage udgangspunkt i et børneperspektiv, og aktiviteter planlægges ud fra børnenes behov og udvikling. Det tillægges en stor værdi, at børnenes spor følges, når der er mulighed for det, og vi inviterer barnet til at være aktivt deltagende.

“Det at være barn har værdi i sig selv”

Dannelse er en livslang proces, som ruster barnet til at kunne handle og orientere sig i verden. Vi ønsker at børnene skal høres og tages alvorligt, som et led i den proces, og derfor vil de have indflydelse på dagens aktiviteter uanset deres baggrund, køn, alder og kultur.

Vores pædagogiske læringsmiljø vil tage udgangspunkt i et børneperspektiv, og aktiviteter planlægges ud fra børnenes behov og udvikling. Det tillægges en stor værdi, at børnenes spor følges, når der er mulighed for det, og vi inviterer barnet til at være aktivt deltagende.

Lønnebergs værdier

I Lønneberg arbejder vi ud fra det kristne livs- og menneskesyn. Dette kommer bl.a. til udtryk ved:

  • At vi ser det enkelte barn som unikt, skabt af Gud til at indgå i fællesskab med andre
  • At vi præsenterer børnene for de danske traditioner, kristne højtider og værdier
  • At vi takker for maden, inden vi spiser ved at synge en takkesang
  • At vi arbejder med indholdet i de forskellige højtider og går på besøg i kirker til jul
  • At vi også synger sange og hører fortællinger der handler om Gud

Lønnebergs årshjul over vigtige datoer

Få et overblik over de vigtigste datoer, såsom forældremøder og lukkedage, i vores årshjul.

Problemer med at se plandiscen? Klik her

Grundlag og samarbejde

Bestyrelsen er tostrenget.

Dvs. at bestyrelsen består af to led:

  1. Institutionsbestyrelsen
  2. Forældrebestyrelsen

Institutionens bestyrelse består af 7 medlemmer.

Institutionsbestyrelsen består af medlemmer fra ejerkredsen, uafhængige (udpegede) medlemmer, forældrerepræsentanter og en medarbejderrepræsentant. Institutionsbestyrelsen har arbejdsgiverkompetance, det økonomiske ansvar og fastlægger institutionens formål og idegrundlag.

 

Forældrebestyrelsen består af 5 medlemmer.

Forældrebestyrelsen består af repræsentanter fra forældrekredsen, repræsentanter fra institutionsbestyrelsen og en medarbejderrepræsentant. Forældrebestyrelsen har indflydelse på principperne for institutionens virksomhed, herunder anvendelsen af den økonomiske ramme og indstillingsret til bestyrelsen i forbindelse med ansættelse af personale.

Ejerforhold

Lønneberg ApS er det selskab som rent juridisk og økonomisk sikrer driften af børnehaven Lønneberg. Selskabet er ejet af Profound Partners A/S. Overskud fra driften af institutionen vil blive geninvesteret i Lønneberg.

Vi vægter et højt samarbejde med forældre og derfor ønsker vi:

  • At vi orienterer hinanden, hvis der sker nogle ting der kan have indflydelse på trivsel for barnet i hverdagen
  • At vi orienterer hinanden, hvis der sker nogle ting, der får indflydelse på barnets hverdag
  • At vi er opmærksomme på, at børn og forældre bliver set, når de træder ind i Lønneberg
  • At vi sikrer os gode vilkår for mulighed for dialog omkring barnet

Det enkelte barn er værdifuldt og skal respekteres og værdsættes som det er.

At være inkluderet handler om at høre til i et forpligtende og udviklende fællesskab med andre børn og voksne.

De voksne er ansvarlige for at skabe disse fællesskaber, der bedst muligt understøtter det enkelte barns faglige, sociale og personlige udvikling.

Kontakt os gerne, hvis du har yderlige spørgsmål eller kommentarer

Leder Mary-Anne Brixen

61 77 36 15
mb@loenneberg.dk

Lønneberg ApS

Kastaniehøjvej 4,
8600 Silkeborg

Barnet og dets forældre skal føle sig velkommen og mødt, og vi ønsker at skabe rammer for en tryg opstartsperiode fra hjem til vuggestue, eller fra vuggestue til børnehave.

Ca. 1 måned før opstart inviteres der til et besøg i Lønneberg, hvor vi vil fortælle om vores institution og høre om barnets historik, hverdag, søvnrytme, opstart samt forventningsafstemme samarbejdet.

Som privatinstitution er vi ikke en del af den kommunale pladsanvisning, og tilmelding foregår derfor direkte til Lønneberg.

Du kan udfylde nedenstående formular.

Vi viser gerne rundt og giver information om, hvad vi kan tilbyde jer og jeres barn. Vi indskriver både vuggestuebørn (0-2 årige), og børnehavebørn (3-6 årige).

Når vi har modtaget jeres indmeldelse, får I bekræftelse på, at I er opskrevet på ventelisten. Når der bliver en ledig plads, tilbydes pladsen til den, der står øverst på ventelisten. Der er søskendefordel, og institutionens egne vuggestuebørn er sikret en børnehaveplads i Lønneberg.

Optagelse sker pr. d. 1. eller 16. i måneden.

  1. Barnets stamdata (CPR, navn, adresse, sprog, forældre, nationalitet) og forældre/kontaktpersoners stamdata (navn, adresse, email, telefon nr.)

Formålet med stamdata på barn og forældre/kontaktperson er at sikre kommunikationen med hjemmet. Dernæst er det ift. kommunikationen med hjemmet. Dernæst er det ift. kommunikationen med kommunen ang. barnets institutionsplads.

Barnets helbredsoplysninger (allergener, medicin, kosthensyn og læge).

Formålet med helbredsoplysninger er at pædagoger har viden om og kan reagere

på evt. særlige hensyn barnet måtte have.

Portrætfoto af barnet, samt hverdagsbilleder fra institutionen

 

Portrætfoto anvendes i Famly som visuel identifikation af barnet (bl.a. ved check-

In) og ved barnets garderobe og plads ved bordet på stuen. Hverdagsbilleder tjener

som stemningsbilleder til forældre og som pædagogisk dokumentation.

              Pædagogiske evalueringer

Det pædagogiske personale holder møder med forældre omkring barnet og

udarbejder i den forbindelse evalueringer/dokumenter som udgangspunkt for

samtalerne.

              Indsamling og opbevaring af oplysninger

 

              Alle personoplysninger på dig og dine børn er samlet i  intra-systemet Famly.co.

Det er udviklet i Danmark og lever op til krav om sikkerhed.

Famly fungerer som databehandler for Lønneberg.

Oplysninger skrives ind i Famly enten af leder/pædagog ud fra dialog med forældre

(f.eks.ved indskrivning), eller indtastes af forældre selv via forældre-login (f.eks.

uddybende helbredsoplysninger, profilbillede på barn osv.)

Forældre vil via Famly blive bedt om at give/nægte samtykke til f.eks. anvendelse af

billeder, hvor barnet indgår til markedsføring.

Priser pr. 1./1 2024:

Vuggestue: 4.634 kr. + 100kr. til mellemmåltider pr. måned i 12 måneder

Børnehave: 2.859 kr. + 100 kr. til mellemmåltider pr. måned i 12 måneder

Priserne er inklusiv fuldkostordning, og der ydes søskenderabat efter regler fra Silkeborg kommune (den billigste plads til ca. halv pris).

Det pædagogiske grundlag er kendetegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.

Læs vores pædagogiske læreplan for 2023 her

De centrale elementer er:

Børnesyn. Det at være barn har værdi i sig selv.

Dannelse og børnesyn. Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.

Leg. Legen har en værdi i sig selv, og skal være en gennemgående del af dagtilbuddet.

Læring. Læring skal forstås bredt, og sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen, samt ved at blive udfordret.

Børnefællesskaber. Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammen for.

Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.

Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.

Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.

Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler bl.a. om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner og nysgerrighed

Udmeldelse af pasning sker med seks ugers varsel til den 15. eller sidste i måneden. Udmeldelsen sker pr mail til: mb@loenneberg.dk

Mandag 6.30-17

Tirsdag   6.30-17

Onsdag  6.30-17

Torsdag  6.30-17

Fredag   6.30-15.30

Lukkedage

Lukket Grundlovsdag d. 5/6

Ferielukket fredagen efter Kr. Himmelfart

Dagene mellem jul og nytår

Sampasning med Små-Land i sommerferie-perioden.

Det praktiske i hverdagen

Der kan sendes beskeder til Lønneberg via Famly, eller I kan kontakte os pr. telefon.

Når jeres barn starter i Lønneberg modtager I en opkrævning for den første måned. Vi har en forventning om, at I herefter tilmelder jer Betalingsservice.

Dokumentation

Lønneberg dokumenter det pædagogiske arbejde løbende, og vil på forskellig vis vise jer dele af dette arbejde. Det kan være ved opslag med billeder, børneinterviews, skriftlige input om vores aktiviteter m.m.

6.30: Lønneberg åbner og vi tilbyder morgenmad frem til 7.30

Leg og morgenhygge

8.30: Vi serverer formiddagsmad på stuerne, og holder samling, hvor vi bl.a.

Gennemgår dagens program med børnene.

Formiddagsaktiviteter

11.00:Samling på stuerne

11.30: Frokost på stuerne

Herefter udeleg eller middagshvil

13.30: leg og eftermiddagsaktiviteter

17.00: Lønneberg lukker – fredag dog kl. 15.30.

I løbet af ugen vil der være forskellige tilbud om aktiviteter. Vi prioriterer motorik og udeliv højt.

Det er vigtigt, at I følger med i de udmeldte aktiviteter, så I er opmærksomme på afgangstider m.m.

Vi bruger systemet Famly til elektronisk tjek ind/ud, gensidige beskeder, samt nyheder og info fra Lønneberg.

Ved barnets opstart får I et login, og opretter jer hermed med relevante oplysninger og tilladelser.

Vi afholder i løbet af året flere arrangementer for forældre og bedsteforældre.

  • Årlig bedsteforældredag i åbningstiden
  • Forældremøde med generalforsamling i efteråret
  • Forældrekaffe 4 gange årligt
  • Foredrag el.lign.
  • Arbejdslørdag

Ca. 4 gange årligt inviterer vi til forældrekaffe.

Der vil være kaffe/te på kanden fra 13.30 og god mulighed for at få en snak med de andre forældre.

Sig altid goddag/farvel til en fra personalet, og tjek barnet ind/ud på Famly skærmen.

Hvis barnet afleveres/hentes af andre end forældre, skal vi have besked.

Lønneberg er skofri. Sæt venligst udefodtøj i vindfanget – tak!
Forældre og gæster er velkomne til at benytte overtrækssko.

Ved smitsomme sygdomme, vil vi informere jer om retningslinjer m.m. via Famly.

PPR og andre samarbejdspartnere

PPR står for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning.
På lige fod med de kommunale institutioner har vi som privat institution samarbejde med en række fagpersoner: talepædagog, fysioterapeut, psykolog, vejledningspædagog osv. Vi ønsker at give jeres barn den bedste start på livet og vil indhente faglig ekspertise, når dit barn har brug for det – altid i samarbejde med jer.

Tavshedspligt

Lønnebergs ansætte er omfattet af tavshedspligt, hvilket betyder, at vi ikke må viderbringe oplysninger om private forhold, som vi har fået kendskab til i kraft af vores arbejde.

Underretningspligt

Personalet i Lønneberg har en skærpet underretningspligt. Det betyder, at vi har pligt til at underrette kommunen, hvis vi får kendskab til at et barn udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling, eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare.

Der afholdes hvert år i oktober et forældremøde med valg til forældrebestyrelsen, og samme aften er der et tema/indslag ved pædagogerne eller en foredragsholder. Arrangementet er uden børn.

I løbet af året er der forskellige arrangementer, som forældrene er inviteret med til (se Årskalenderen).

Der tilbydes desuden samtaler om det enkelte barn. Når barnet har været i institutionen i ca. 3 mdr., afholdes en samtale med forældrene om barnets opstart og trivsel. Der kan aftales yderligere møder, hvis der er noget, der bekymrer enten forældre eller personale. Det vigtigste er dog den daglige dialog mellem jer og os, som omhandler, hvordan jeres barn har det, og hvad jeres barn er optaget af her og nu. Hvis I har spørgsmål vedrørende jeres barns trivsel og udvikling, er I altid velkommen til at tage en snak med personalet.

 

Syge børn modtages ikke i institutionen. I tilfælde af smitsom sygdom, vil vi gerne have besked. Hvis barnet bliver sygt i løbet af dagen, kontakter vi jer snarest, så I kan hente barnet, og evt. søge læge. Det er derfor vigtigt, at I giver besked, hvis telefonnumre bliver ændret.

Hvis jeres barn er syg eller holder en fridag, vil vi gerne have besked inden kl. 9 (gerne via Famly)

Vi giver ikke børnene penicillin eller smertestillende medicin.

Vi gør noget ud af de forskellige højtider i løbet af året; f.eks. jul og påske. F.eks. gennem fortællinger, skuespil og besøg i kirker.

Herudover fejrer vi bl.a. i løbet af året:

  • Fastelavn
  • Fødselsdage; herunder også Lønnebergs fødselsdag
  • Lucia-optog
  • Sommerfest for børn, søskende og forældre

Vi afholder også forældremøder, bedsteforældredag, forældrekaffe, arbejdslørdag m.m.

Børnene skal medbringe relevant tøj og fodtøj, tilpasset vejret og årstiden.

Der skal altid være regntøj og gummistøvler i institutionen.

Skiftetøj: Barnet skal altid have skiftetøj

3 par underbukser, undertrøje, 3 par strømper, 2 bluser og 2 par bukser. Tøjet lægges i kurven på barnets rum i garderoben. Tag gerne kurven med hjem i weekenden, så den kan blive fyldt op.

Husk tydeligt navn i barnets tøj og fodtøj!

Kost & søvnpolitik

 Vi sidder ved borde på stuerne til måltidet og synger et vers før maden, hvor vi takker for denne.

Vi ønsker at måltidet foregår i en rolig og hyggelig atmosfære

Vi ønsker at lære børnene at hjælpe til omkring måltidet; f.eks. borddækning, sende maden rundt, lære at spørge efter ting, tale med inde-stemme m.m.

Vi opfordrer børnene til at smage på maden. Hvis barnet ikke kan lide det, er det ok at lade det ligge.

Børnene rydder af efter sig selv efter måltidet.

Børn i vuggestuen får tilbudt økologisk letmælk og vand

Børn under et år får tilbudt økologisk sødmælk

Børnehavebørn får tilbudt økologisk minimælk og vand

Juice og saft tilbydes kun ved særlige arrangementer

Fødevarestyrelsen anbefaler at begrænse indtaget af sukker til 10% af det totale energiindtag.

Læs mere på www.altomkost.dk

Når et barn har fødselsdag vil vi gerne fejre det på stuen. Vi synger fødselsdagssang og Lønneberg har en gave til barnet. Som forældre er I velkomne til at deltage og bidrage til denne fejring. I må gerne medbringe noget, som barnet kan dele ud.

Hvis det er noget spiseligt, kan det være frugt på sjove måder, kagemand af boller, popcorn, lille rosinpakke, 1 lille ispind, hjemmelavet milkshake eller smootie, 1 mini muffin el.lign.

Vi vil gerne undgå slik, isvafler, store kager og søde drikke

Børn er velkomne i køkkenet, og kan følge med og lejlighedsvis deltage i tilberedningen

Der er meget læring i køkkenet f.eks. motorisk, samarbejdsmæssigt, læring om, hvor maden kommer fra.

Vi ønsker at øge deres nysgerrighed omkring mad f.eks. ved de dufte, der er i køkkenet

Børnene kan bidrage til køkkenet, ved at plukke bær m.m. til brug i maden

Vi vil også lave måltider på bål, hvor børnene er med i processen omkring tilberedning

Det kan være gryderetter, supper, brød m.m.

Morgenmad: Serveres mellem 6.30 – 7.30

Havregryn, havregrød m. mælk

Formiddagsmad: Serveres kl. 8.30

Hjemmebagte boller med smør, oste

Middag: Serveres kl. 10.45 i vuggestue og kl. 11 i børnehave

Der veksles mellem kolde og varme retter, med grøntsager, fisk og kød

Se menuplan

Eftermiddagsmad: serveres fra kl. 14

Forskelligt brød, frugt og mælkeprodukter

Når børnene er på tur, får de let tilgængelig mad, såsom brød, pålæg og grønsagsstave

Vuggestuebørn:

Børnene sover efter deres individuelle behov; alt efter alder 1 eller 2 gange dagligt.

Børnehavebørn:

3-5 årige børn har brug for 10-11 timers søvn i døgnet.

Et 3-4 års barn vil typisk have brug for et afbræk efter at have være vågen i 7 timer.

Et barn, der lige et opstartet i børnehave, får lov at sove til det selv vågner.

De børn, der skal sove i lang tild, lægges om muligt i et lokale for sig.

Efterhånden kan der blive tale om en gradvis nedtrapning af middagssøvnen.

Børnene får mulighed for stille og roligt at vågne op på deres madras, ved at gardin rulles op og døren åbnes.

Som en overgang til at undvære middagshvil, kan der over middag tilbydes en pause med en bog el.lign.

Vision:

Sunde kostvaner har betydning for børns vækst, helbred, udvikling, indlæring og trivsel

Da børn er i daginstitutionen mange af deres vågne timer, og derfor indtager mange måltider her; er det værdifuldt at kunne tilbyde dem frisk tilberedt mad af god kvalitet.

Børns lyst til at smage varieret kost, styrkes ved at blive udfordret sammen med de andre børn, ved det fælles måltid. Samtidig med dette udgør det også en vigtig social læringsproces som et samlingspunkt med de andre.

Mål:

Vi ønsker at give børnene sunde og alsidige spisevaner

Vi ønsker, gennem sund kost, at understøtte at børnene er glade og fysisk aktive

Vi ønsker at bevidstgøre børnene om sund kost

Vi ønsker at inddrage børnene i processen i tilberedningen, når det er muligt

Vi ønsker at give børnene en god bordkultur

 

Hvad tilbydes:

Fuld kostordning dvs. morgenmad, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad

Ernæringsrigtig kost, tilpasset barnets alder

Varieret kost, med hovedvægt på sæsonens råvarer

Hovedsageligt økologiske og danske varer

Så vidt muligt hjemmelavet mad, for at undgå tilsætningsstoffer

Hensyn til lægedokumenterede krav om specialkost, f.eks. allergi

Ugentlig kostplan, der er synlig i Lønneberg

Lønnebergs bestyrelser

Søren Toft-Jensen
Bestyrelsesformand

Henrik Søgaard Kofoed
Næstformand

Simon Sandholdt Haunstrup
Bestyrelsesmedlem
+45 5168 5260 for evt. spørgsmål

Barbara Karen Helbo Laursen
Bestyrelsesmedlem

Kasper Kofod
Bestyrelsesformand
Far til 2 i børnehaven

Carina Lilbæk
Næstformand
Mor til børn i både vuggestuen og børnehaven

Katrine Borgenfalk
Bestyrelsesmedlem
Mor til børn i både vuggestuen og børnehaven

Institutionsbestyrelse

Søren Toft-Jensen

Bestyrelsesformand

Henrik Søgaard Kofoed

Næstformand

Simon Sandholdt Haunstrup

Bestyrelsesmedlem
+45 5168 5260 for evt. spørgsmål

Barbara Karen Helbo Laursen

Bestyrelsesmedlem

Forældrebestyrelse

Kasper Kofod

Bestyrelsesformand
Far til 2 i børnehaven

Carina Lilbæk

Næstformand
Mor til børn i både vuggestuen og børnehaven

Katrine Borgenfalk

Bestyrelsesmedlem
Mor til børn i både vuggestuen og børnehaven